Samen lezen! Een leesproject voor gevorderde anderstaligen.

Anna, Izabella, Rachida, David en Luna volgen een cursus Nederlands in de hoogste richtgraad in het volwassenenonderwijs TISJ in Geraardsbergen. Deze gemotiveerde cursisten willen naast het verbeteren van hun Nederlandse taal, vooral ook hun netwerk vergroten en hun taal oefenen via ontmoeting, excursies, projecten … Ze willen buiten die vertrouwde omgeving van de school gaan. Dus leek het ons fijn om gedurende zeven weken een leesgroep voor gevorderden op te starten ter plaatse in de bibliotheek. Spannend! Een nieuw project, een nieuwe samenwerking met de bibliotheek.

Enkele reacties over het ‘Samen lezen’ -project …
“Tijdens ons leesproject hebben we het boek „De voorlezer” gelezen. Dat was echt een leuke ervaring. We konden in ons klein groepje samen lezen en de hoofdstukken bespreken. We konden discussiëren en onze gedachten uitwisselen. Volgens mij is samen lezen erg belangrijk om een taal die je dagelijks niet veel gebruikt te oefenen, daarom was het leesproject een heel interessante manier om ons Nederlands te verbeteren. Leren in een school plus deelnemen aan een andere activiteit – zoals dit leesproject – vergroot onze kans om sneller een taal te leren en te beheersen.”(Anna)

“Voorlezen  met Nele en Carine onze leescoach, was  een prachtige ervaring waarvan ik veel geleerd heb. Enerzijds was het een ontdekking en een moment om te reflecteren over de gebeurtenissen die door eenvoudige maar krachtige woorden gevormd zijn. De stilte tussen paragrafen brachten  ons naar een emotionele historische en literaire reis in de roman ” de voorlezer” van Bernard Schlink. Anderzijds gaf de leesbegeleiding ons een stevige impuls voor onze leesvaardigheid.  Via vraagstelling, aandacht, verbeelding en filosofie werd de relatie tussen ons als cursisten en onze coaches versterkt en intiem.
Ik ben helemaal voorstander voor een volgende project met onze school en de bibliotheek.” (Rachida)

” Door dit leesproject verbeterde ik mijn leesvaardigheid en verbeterde ik het niveau van mijn Nederlands.  Het hoofdpersonage van het boek was een analfabete en schaamde zich hierover. Ze miste veel kansen in het leven, waarvoor ze haar vrijheid en zelfs haar leven heeft betaald. Ik hou van het lezen in een groep, we hebben de mogelijkheid om elk een stuk luidop te lezen. Per fragment stoppen we en verkennen we samen de inhoud van het boek. Het helpt ons om het boek beter te begrijpen.” (Luna)

“Samen lezen van de roman ‘De voorlezer’ was voor mij een zeer positieve ervaring.’De voorlezer’ is geen vrolijk thema, maar het was ontzettend interessant en ik ben blij dat we voor ons leesproject dit boek gekozen hebben. Ik had nooit eerder in een leesgroep gezeten.Door de groepsdiscussies en de verschillende visies van de andere leden, heb ik een beter en ruimer inzicht gekregen over deze roman. Bijvoorbeeld, Izabella was de eerste van ons om te begrijpen dat Hanna (het hoofdpersonage) een analfabeet was. Als ik dit boek zonder de groep gelezen had, zou ik dit waarschijnlijk niet zelf gerealiseerd hebben. Onze discussies gingen soms zo ver dat we ook de natuur van relaties en vele andere aspecten van het leven in vraag stelden en besproken. Het succes van zo’n leesgroep is natuurlijk afhankelijk van de groepsdynamiek. In onze groep was er ruimte en respect voor elkaars mening. “(David)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: