‘Ik wil schrijver worden’

Ik ben Alvin Rusanganwa, ik ben 11 jaar oud, ben geboren op 15/12/2005 in Kampala, Oeganda en spreek 5 talen. Mijn vader Alexandre Rusanganwa komt uit Rwanda en mijn moeder Margaret Deborah Nanono komt uit Oeganda. Ik wil je vertellen over mijn grote passie voor talen en mijn grote droom.

Rwandese cultuur
Ik was 1,5 jaar toen ik de eerste woorden sprak in Luganda mijn moedertaal. Dankzij ‘Dora the explorer’ en mijn ouders leerde ik al snel een beetje Engels want van alles wat ik hoorde vroeg ik meteen de betekenis.

Op mijn vierde begon ik Kinyarwanda te leren, dat is mijn vaders moedertaal. Omdat mijn vader wou dat ik de Rwandese cultuur leerde kennen, moedigde hij mij aan en begonnen we Rwandese families te bezoeken. Toen ik 5 jaar was ging ik naar school en verbeterde mijn Engels. Tegen de tijd dat ik 7 jaar was, sprak ik 3 talen: Luganda, Kinyarwanda en Engels.

Frans leren in het asielcentrum
In 2013 verhuisden mijn vader en ik naar België waar we in Sint-Niklaas in een asielcentrum terecht kwamen. Daar ontmoette ik enkele Congolese kinderen die me Frans leerden. Het Nederlands leerde ik op basisschool de Droomballon.

Goede raad
Na 8 maanden verhuisden we naar Destelbergen waar ik naar de basisschool Wonderwijs ging en meer Nederlands leerde. Daarbij volgde ik mijn vaders goede raad op want hij zei me dat ik met veel talen makkelijker kon communiceren. Maar blijven oefenen was hierbij ontzettend belangrijk. Ik ging vaak naar de bibliotheek om boeken te lezen in het Nederlands. Ik zag ook dat mijn vader gelijk had want na bijna 3 jaar geen Luganda gesproken te hebben, kon ik het weer spreken na veel te oefenen met mijn moeder.

Schrijver worden
Sinds juli 2015 wonen we in Geraardsbergen en zit ik op het Sint-Catharinacollege De Zeppelin. Ik ga nog steeds naar de bibliotheek zodat ik meer woorden leer kennen. Mijn grote droom is schrijver worden.   Mijn vader spreekt 6 talen en ik zou graag nog Duits en Spaans leren waardoor ik 7 talen kan spreken.

Mijn tip voor kinderen die graag meerdere talen willen spreken is: oefen veel, probeer boeken te lezen in die taal,  kijk tv in die taal en wees niet bang om fouten te maken. Waar een wil is, is een weg.

Alvin Rusanganwa, 5de leerjaar De Zeppelin.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

