Hart boven hard, daar ligt mijn hart

We spreken met Joke Claessens. Joke is op tienjarige leeftijd in Geraardsbergen komen wonen en heeft het meeste van haar schooljaren in Geraardsbergen doorlopen. Vervolgens heeft zij in Leuven psychologie gestudeerd. Joke werkt vier lange werkdagen in Brussel bij VAD. VAD is het Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen. Ze heeft de taak hulpverleners en preventiewerkers te ondersteunen en te begeleiden die werken met mensen met middelenproblemen.

Werken, een gezin met twee kinderen én actief zijn als vrijwilliger
Naast haar werk in VAD, doet Joke vrijwilligers bij de burgerbeweging Hart boven Hard, bij Oxfam Wereldwinkel en in de Freinetschool De Klaproos. Joke’s zoon zit nu in het laatste jaar van de Klaproos, haar oudste dochter zit al in de middelbare school.  Ze is lid van de raad van bestuur niet alleen omdat haar kinderen daar schoollopen, maar net omdat ze heel sterk gelooft  in de methode en visie van deze school. Ze wil graag dat ook andere kinderen van deze methode kunnen profiteren zowel nu als in de toekomst.

Motivatie voor al het vrijwilligerswerk
Joke is vaak verontwaardigd over dat wat onrechtvaardig is en misloopt in onze maatschappij. ‘Het is niet altijd makkelijk en eenvoudig om hierin een evenwicht te houden. Soms voel ik dat wat ik doe niet genoeg is, zeker wanneer ik lees over de slechte dingen in de wereld, dan voel ik me machteloos. Maar aan de andere kant als ik andere mensen in deze beweging kan betrekken, of als een vergadering goed verlopen is vol nieuwe ideeën en initiatieven, dan schept dat bij mij gevoelens van tevredenheid’, zegt Joke.  Voor Joke is de burgerbeweging Hart boven Hard ontzettend belangrijk. Lachend grapt Joke: Hart boven Hard, daar ligt mijn hart.’

Wat zou Joke liever anders willen zien in het huidige vrijwilligersveld.
‘Je hebt organisaties die bezig zijn met milieu, die bezig zijn met armoede, die bezig zijn met de werkomstandigheden zoals de vakbonden. Hart boven Hard wil mensen samen brengen.’ Maar benadrukt Joke: ‘Ik vind dat er vaak een soort concurrentie is tussen organisaties. Soms blijft het moeilijk om samen te werken, dat vind ik zo jammer.’ Voor Joke is Hart boven Hard een burgerbeweging om net al die verschillende organisaties die strijden voor sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid samen te brengen.

Vluchtelingen, migranten, anderstaligen zoeken vaak een beter contact met andere Belgen.  Is er ruimte voor deze mensen in het vrijwilligersveld?
‘Het is een moeilijke vraag.’ zegt Joke. ‘Ik wil natuurlijke (volmondig) ja zeggen en ik vind het heel belangrijk. Maar als ik kijk naar de taken die ik als vrijwilliger doe, is het moeilijk voor anderstalige mensen. We vergaderen, plannen activiteiten en hierbij  is een goede kennis van het Nederlands echt wel belangrijk. Het blijft voor onze beweging nog altijd moeilijk om anderstaligen te betrekken bij vrijwilligersactiviteiten. Toch ijveren we bij Hart boven Hard om deze mensen ook een plaats te geven in onze werking. Er zijn ook initiatieven zoals Naaiatelier Recykleren van de Klaproos waar vrijwilligers samen dingen doen.  Maar in het algemeen moet er in de toekomst aan dit probleem meer aandacht gegeven worden.’

(Tekst/interview: David K)

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

