Projecten in de Filipijnen

Ook al leef ik nu in België en heb ik een goed leven, toch vergeet ik de situaties van de mensen van mijn dorp niet. Ik wil dan ook iedereen blijven helpen waar ik kan. Daarom heb ik reeds een vijftal projecten op poten gezet die de lokale bevolking toch een beetje kan helpen.

Gezonde voeding op school
Ik schenk maandelijks 2 zakken rijst aan een lokaal schooltje.  Hun doel is om ondervoede studenten die er op school zitten zeker 2 maal per week een gezonde maaltijd aan te bieden.

Computerproject
De meeste studenten hebben nog nooit een computer gebruikt. Daarom heb ik via de universiteit van Gent oude laptops verkregen om aan hen op te sturen. Nu kunnen ze in kleine groepjes de computer verkennen. Mijn volgende doel is om de scholen te voorzien van meer computers en projectors.

Bloemen planten
Omdat veel vissersmannen overgeschakeld zijn naar het illegaal houthakken, zijn er veel bomen gehakt de laatste jaren. Dit omdat het een goede bron van inkomsten zijn. Daarom hebben mijn vader als burgemeester en ikzelf besloten om de mensen attent te maken op de gevaren  hiervan. We hebben tijdens mijn laatste vakantie een project gestart waar de kinderen van alle scholen aan deelnamen. Met z’n allen hebben we nieuwe bomen geplant en een lezing bijgewoond waar de gevaren van het boomhakken aangekaart werd.

Bibliotheek en speeltuin
Ook zou ik graag een bibliotheek openen waar studenten gratis boeken kunnen ontlenen. En voor de kleine kinderen wil ik een speeltuin bouwen mt kindervriendelijke toestellen.

Cursus EHBO
Tijdens mijn volgende vakantie naar de  Filipijnen wil ik een cursus EHBO organiseren in de scholen. Dit in samenwerking met het lokale ziekenhuis.

(Tekst: Ailyn Roeland)

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

