Stijn De Vulder in actie

Geraardsbergenaar  Stijn De Vulder (ACG) heeft vorig jaar het Belgisch Kampioenschap marathonlopen gewonnen. Hij nam deel aan een wedstrijd in Eindhoven en had een schitterende looptijd van 2u 19 min. 54 sec.

 Hoe begon je avontuur met lopen?
‘Ik had rugprobleem als klein kind. Ik moest van de dokter sport doen om mijn lichaam een beetje te versterken. Ik werd 25 jaar geleden lid van de atletiekclub in Geraardsbergen en daar is mijn avontuur met lopen begonnen.’

Hoe was jouw voorbereiding voor de marathon? Wat was het belangrijkste in je training?
‘Ik heb een persoonlijke trainer en hij schrijft een programma uit. Zo’n 12 weken voor de start van de marathon beginnen we met onze specifieke training. Wat is belangrijk? Ten eerste gaan we meer kilometers lopen, lange duurloop tot 36 à 38 kilometer en in totaal zo’n 200 km per week. Dat zijn ongeveer 14 trainingen per week. Voor de marathon moet je je zeer goed voorbereiden, anders is dat gevaarlijk en ongezond, zeker voor het hart.’

Had je tijdens de marathon momenten van twijfel?
‘Vorige week heb ik de marathon in Hamburg gelopen. Na 2 km begon het te hagelen, waaien en regenen, toen had ik wel twijfels. Ondanks mijn lange voorbereiding dacht ik dat de wedstrijd niet goed zou verlopen. Uiteindelijk heb ik toch de marathon uitgelopen. Het was geen topprestatie, maar ik was 17de. Ik was 4de Europeaan en ondanks de omstandigheden was mijn prestatie goed. Heel belangrijk is dat je genoeg drinkt en eet tijdens de wedstrijd en natuurlijk in jezelf blijft geloven.’

Was je doel van bij de start om te winnen? Geloofde je in je kans om te winnen?
Of overtrof het resultaat jouw verwachtingen?
‘Ik was topfavoriet voor het kampioenschap, maar je moet het nog altijd goed waar maken. Marathon lopen blijft een uitdaging, er is in totaal zo’n 42km, maar de marathon start eigenlijk pas op zo’n 35 km. Als je dan door te weinig te drinken of iets slecht te eten krampen krijgt, is het helemaal afgelopen met je wedstrijd. De dag voordien moet je goed slapen en genoeg eten. Ik had iemand bij mij die me geholpen heeft om een goed resultaat neer te zetten, maar ik moet natuurlijk zelf lopen. Een goede opwarming en zelfvertrouwen blijft cruciaal. ‘

Wat waren je eerste gevoelens na de overwinning?
‘Tevreden, maar langs de andere kant ook licht ontgoocheld, omdat de tijd niet was wat ik gehoopt had. Later kon ik dit relativeren, want Belgisch kampioen word je niet elke week. Nu ben ik oprecht trots dat ik deze prestatie heb geleverd. Loon naar werken.’

Hoe is jouw dagelijkse training? Heb je ook speciaal dieet?
‘Ik gebruik een speciaal, aangepast dieet. Ik heb een sponsor die zorgt voor speciale sportdranken, dus ik moet wel opletten. Ik heb twee trainingssessies: ‘s ochtends wordt er rustig gelopen, in de tweede sessie trainen we harder en intensiever. Daartussen proberen we zo goed mogelijk te recupereren door genoeg te eten en te drinken. Een week voor de marathon heb ik een speciaal dieet. Het eerste deel van de week, gedurende 2 à 3 dagen eet ik zo weinig mogelijk koolhydraten.  Het tweede deel van de week eet ik zo veel mogelijk koolhydraten, vb. pasta en rijst.  Zo start je stevig aan de startlijn. Je verdikt wel een beetje, maar na de marathon maakt dat niet zoveel uit. Ik bezoek ook twee keer per week de kinesist en ga ook bij een osteopaat. Buiten mijn looptrainingen heb ik ook krachttrainingen en oefen ik op lichaamsstabiliteit en stretching.’

Wat nu? Wat zijn je plannen voor de toekomst?
‘Ik kan tussen twee marathons kiezen, Amsterdam of Berlijn. De organisator heeft me gevraagd waar ik wil lopen. Ik zou graag mijn record verbreken. Ik mag ook naar het Europees Kampioenschap. Ik twijfel nog want het Europees kampioenschap is op de piste en heeft een andere loopafstand. Ik kan dit niet combineren met de voorbereiding op een marathon. Volgend jaar misschien, als België een ploeg met 5 personen stuurt, zal ik mogen deelnemen aan het Europees Kampioenschap voor marathonlopen. De meeste deelnemers doen dit professioneel, ze focussen enkel op hun sport en hebben geen andere job. Ik ben de enige die werken en lopen combineert. Soms is dat moeilijk om te combineren. Als je in voorbereiding voor de marathon bent, is rusten ook belangrijk, maar met een job kan dit niet altijd. En thuis moet ik af en toe ook iets doen (glimlacht).’

(Tekst/interview: Anna Zdeba)

 

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

