‘Vrijwilligerswerk maakt mij en anderen blij’

Vrijwilliger in de kijker
Nicole Van Overloop uit Sint-Gillis-Waas woont zo’n 10 jaar in Geraardsbergen.
Ze doet al meer dan 30 jaar vrijwilligerswerk.

Wat is jouw motivatie om vrijwilligerswerk te doen?
‘Mijn motivatie is om mensen blij te maken en om mensen te helpen. Ik ben alleenstaand en wil graag contact opzoeken met andere mensen.’

Kan je iets vertellen over jouw vrijwilligerswerk?
‘In Babbelonië ben ik actief als vrijwilliger. Ik help als Belg mensen die uit het buitenland komen met hun Nederlands en oefen samen met hen conversaties op een gemakkelijke en gemoedelijke manier. Ik werk ook bij het naaiatelier ‘Recykleren’ in de Freinetschool en recycleer tweedehanskleding.  Mensen brengen hun kleding bij ons. De kleding die nog goed is, brengen wij naar de poort of de kringwinkel. Met tweedehandskleding maken we leuke dingen zoals knuffels, sleutelhangers, gepimpte T-shirts, handtassen, pennenzakken en nog zoveel meer.  Dit geeft versleten kleding een tweede leven.’

‘Een jaar geleden hebben wij een prijs gewonnen van Koning Boudewijnstichting. Wij gebruikten dat geld om twee extra naaimachines te kopen. Met die twee naaimachines hebben wij een jaar lang workshops gegeven aan jongeren om te leren naaien.’

Waar was je nog actief als vrijwilliger gedurende 30 jaar?
‘Ik heb gewerkt bij het Rode kruis, in de bib van het ziekenhuis en in de lees -en schrijfgroep voor analfabeten. Ik ben ook leesmoeder geweest in de lagere school en maakte kleding voor de toneelgroep.’

(Tekst/interview: Liang Xiaohong)

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

