Een hart voor vluchtelingen

Marleen Francq

We spreken met Marleen Francq. Ze heeft altijd gewoond in Geraardsbergen en houdt van deze mooie stad. Momenteel is ze actief als vrijwilliger in het CAW en heeft vele hobby’s.
In de toekomst wil Marleen veel reizen en andere culturen leren kennen.


Waarom heb je voor vrijwilligerswerk gekozen ?
‘Ik ben sinds 1 oktober gepensioneerd als lesgever aan de hogGent. Bij het begin van het academisch jaar ben ik gestopt en toen wilde ik iets anders doen. Ik was een beetje bang van het zwarte gat. Dat zeg je als mensen plotseling niets meer te doen hebben na het beëindigen van je carrière. Daarom heb ik gevraagd om computerles te geven in de bibliotheek. Dat was een leuke ervaring. Als je met pensioen bent, wil je druk bezig zijn. Ik heb een groentetuin aangelegd bij ons thuis, ik volg Spaanse les in het Volwassenenonderwijs, volg tekenacademie en kunstgeschiedenis. Plots zag ik een affiche met als titel: ‘CAW zoekt een buddy voor erkende vluchtelingen.’ Ik heb een mail gestuurd en werd direct gecontacteerd om te beginnen. Ik begeleid nu zo’n 2 vluchtelingen: een Somalisch meisje en een Afghaanse jongen. Ik begeleid hen om een huis te zoeken hier of in Gent.’

Wat zijn de taken van een buddy voor vluchtelingen?
‘De voornaamste taak van een buddy is het begeleiden bij hun zoektocht naar een woning,  wat dikwijls zeer moeilijk verloopt.  Daarna begeleid ik hen ook bij alle administratieve rompslomp die bij het huren van een woning komt kijken.  Ik neem me ook voor om regelmatig bij hen langs te gaan of contact op te nemen om zeker te zijn dat ze zich toch een beetje thuis voelen in dit land.’

Wat is de meerwaarde van vrijwilligerswerk voor onze samenleving?
‘Ik voel me ten eerste nuttig, ik doe iets voor de maatschappij en help mensen. Als je als vluchteling alleen maar afhangt van een officiële instantie is dat moeilijk en onpersoonlijk. Het OCMW en andere instellingen werken veel meer administratief.
Voor mij gaat het om ‘human touch’. Ik heb altijd gereisd en leer graag nieuwe culturen kennen. Op korte tijd leer ik nu de Somalische, Afghaanse en dankzij dit interview ook de Marokkaanse cultuur kennen.’

Welke kwaliteiten en eigenschappen moet een vrijwilliger hebben?
‘Je moet zeer communicatief zijn,  graag met mensen omgaan en sociale vaardigheden hebben. Een beetje talenkennis zoals Spaans, Engels en Frans is ook handig. Het openstaan voor mensen en hen graag zien is hierbij heel belangrijk.’

Kan je een ervaring met een vluchteling vertellen welke een sterke impact op je had?
Tot nu toe alleen maar positieve ervaringen. Ook de mensen van het CAW waarmee ik samen werk hebben dezelfde ingesteldheid en openheid. Ik voel me daarbij heel goed. Soms moet ik bellen naar huurders of makelaars voor een appartement. Wanneer ik direct zeg dat ik een woning zoek voor een vluchteling, dan krijg ik meestal een negatief en kort antwoord. Soms wordt ook de telefoon neergelegd. Bij een immokantoor krijg je de uitleg dat de huur van een appartement maar een derde van je inkomen mag zijn. Stel dat we hier spreken over een maandelijkse huur van 500 euro dan is dit onbetaalbaar voor vluchtelingen.’

Heb je het gevoel dat de vluchteling niet voldoende ondersteund is?
‘Vorige  week was er een opleiding van het CAW over vluchtelingen. Daar ontmoette ik een vrouw Elmera, ze is Tsjetsjeens  en woont al 17 jaar in België.  Met een diploma van dokter uit Tsjetsjenië kan ze hier niet werken als geneesheer. Elmera werkt wel voor het CAW en geeft  opleidingen voor vrijwilligers binnen het CAW. Met het huidige migratiebeleid van Théo Francken is het heel moeilijk geworden. Noureddin is 28 jaar,  heeft 2 dochtertjes en een vrouw die nog in Kaboul zitten. Hij moest eerst een huis vinden en dan pas kon zijn gezin naar België komen. Ondertussen had hij zijn dochtertjes en vrouw meer dan jaar niet gezien. Dat zijn ontzettend moeilijke situaties’

Welk advies voor de toekomst heb jij ?
Gezien de politieke toestand met Marine Le Pen in Frankrijk,  met President Trump in Amerika lijkt de situatie voor vluchtelingen niet veelbelovend. Ik doe mijn best om mijn steentje bij te dragen hier in onze stad Geraardsbergen. Zo gebeuren er ook in onze stad leuke initiatieven. Ik denk hierbij aan Nele en Wim, de organisatoren van het Koleurenfeest, de goede diversiteitsambtenaar, de goede opvang van vluchtelingen door het OCMW, de buddywerking van het CAW. Kleinschalige initiatieven in een kleine stad waar iedereen elkaar kent. Dat is belangrijk.’

(Tekst/interview:  Rachida Abouchdak)

 

 

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

